Wednesday, April 1, 2009

Gokusen

Lebih kurang 15 bulan yang lepas, aku telah berkesempatan membeli set DVD bertajuk "Gokusen". Disebabkan aku membeli DVD ni sewaktu aku dah nak mula bekerja, akhirnya aku tak sempat menonton DVD ni. Kesibukan bekerja sepanjang tahun lepas menyebabkan aku sama sekali terlupa yang aku pernah beli DVD ni. Last week, di saat aku sibuk berkemas-kemas mencari resit komputer untuk potongan income-tax, tiba-tiba aku terserempak dengan DVD tersebut dalam keadaan mencurigakan (masih berplastik, tersembunyi di celah-celah timbunan buku dan yang pasti aku belum pernah tengok lagi... Hehe). Tiba-tiba muka Aji Fard terpampang dalam otak aku, sebab masa dulu2 Aji Fard pernah kata cerita Gokusen ni best. Otak aku mula berkonflik untuk menonton DVD ni.




Akibatnya, aku menghabiskan beberapa malam untuk menonton keseluruhan cerita Gokusen Season 1 ni untuk mengetahui apa yang best sangat cerita ni. Lepas habis menonton kesemuanya, aku membuat kesimpulan bahawa cerita ni best. Dapat la memberi kelainan selepas berminggu-minggu menonton movie2 Hollywood. Bagi aku cerita ni adalah drama bersiri yang unik, ada iras2 dengan GTO (Great Teacher Onizuka) tapi menarik dalam cara yang tersendiri. Sebagai intro, Gokusen mengisahkan tentang seorang cikgu perempuan bernama Yamaguchi Kumiko yang baru memulakan kerjaya di Shirokin Gakuen, sebuah sekolah yang hampeh dan penuh dengan samseng. Di sebalik muka yang naif, Yamaguchi adalah cucu kepada ketua kumpulan Yakuza Oedo yang terkenal. Tapi perkara yang sensitif ni disembunyikan oleh Tuan Pengetua untuk mengelakkan Yamaguchi diberhentikan.

Yamaguchi ditempatkan di kelas 3-D iaitu kelas yang paling corot di sekolah tersebut dan dipenuhi oleh pelajar-pelajar nakal, rambut berwarna-warni dan pakai uniform sekolah dengan sesuka hati. Kelas ni diketuai oleh seorang budak genius bernama Sawada Shin yang sangat pandai tapi diberhentikan dari sekolah lamanya selepas membelasah cikgu. Sawada Shin sentiasa ditemani oleh empat orang kuatnya iaitu Uchiyama Haruhiko, Kumai Teruo @ Kuma (Beruang tu), Noda Takeshi dan Minami Yoichi. Pada peringkat awal, tiada sorang pun murid kelas 3-D yang menghormati cikgu Yamaguchi. Mereka sentiasa berlagak samseng dan tidak menghormati Yamaguchi.




Pelbagai perkara berlaku selepas itu dengan suka-duka dikongsi bersama. Anggapan pelajar 3-D terhadap Yamaguchi berubah selepas mereka sentiasa diselamatkan oleh Yamaguchi ketika menghadapi masalah. Yamaguchi tidak takut untuk membelasah sesiapa yang cuba mengganggu muridnya. Maklum la, cucu boss Yakuza, hebat berlawan dan mempunyai semangat setiakawan yang sangat tinggi. Semua pelajar di kelas 3-D dilayan seperti kawan2 menyebabkan hubungan mereka rapat seperti kawan2. Yamaguchi diberikan nama panggilan "Yankumi". Setelah melalui pelbagai masalah bersama, akhirnya di akhir tahun pengajian, identiti Yankumi sebagai pewaris kumpulan Yakuza terbongkar angkara wartawan yang dengki. Setelah hampir dibuang, Yankumi berjaya meneruskan kerjayanya dengan sokongan pelajar kelas 3-D. Jika semua guru2 bersikap seperti Yankumi, everyone will appreciate their life. Hehe... After all, Gokusen is a very good japanese drama..

4 comments:

  1. dh ada smpai season3..watak kuma still ada dlm season 2 & 3...

    ReplyDelete
  2. Hehe... kalo gini, kena la order season 2 & 3 kat ko ek... leh gak release tension tengok drama ni... :)

    ReplyDelete
  3. ku dah kate dah ji... cite tu mmg best.. ku dah ader sampai season 3 dah.. amacam??? ader rase ttergugat x???

    ReplyDelete
  4. Hehe... aku memang sangat tercabar... tak leh jadi ni, hari ni gak kena beli season 3... cis2... hehe

    ReplyDelete