Friday, April 3, 2009

Valkyrie

Sempena ulang tahun kelima krew kami, Aku dan kengkawan menonton sebuah filem bertajuk Valkyrie. Pemilihan filem secara rawak menyebabkan aku tidak meletakkan apa2 expectation ke atas filem ni. Walau bagaimanapun, selepas filem ni berakhir, aku terpaksa mengakui bahawa Valkyrie adalah antara yang terbaik daripada puluhan filem yang berasaskan Perang Dunia Kedua yang pernah aku tonton sebelum ni. Aku bukan peminat Tom Cruise, tapi elemen sejarah sebenar yang menjadi tulang belakang cerita ni sangat2 menarik minat aku terutamanya berkenaan Konspirasi 20 Julai yang sangat terkenal tu.

Konspirator 20 Julai 1944 (Karakter Filem)
Berdiri: Dr. Carl Friedrich Goerdeler, Colonel Count Claus von Stauffenberg, Generaloberst Ludwig Beck, Colonel Henning von Tresckow
Duduk: Albrecht Ritter Mertz von Quirnheim, General Friedrich Olbricht, Field Marshal Erwin von Witzleben


Kisah ni berkisar tentang seorang pegawai tentera Nazi Jerman bernama Claus von Stauffenberg yang sangat membenci Hitler. Beliau menyimpan hasrat untuk menamatkan pemerintahan Hitler yang dilihat sudah keterlaluan dalam perang tersebut. Ketika bertugas di Tunisia, von Stauffenberg telah diserang oleh tentera British menyebabkannya buta sebelah mata, kehilangan tangan kanan dan dua jari tangan kiri. Beliau dibawa pulang ke Jerman dan dinaikkan pangkat kepada Kolonel. Di sini, von Stauffenberg mula berkenalan dengan sekumpulan ahli politik dan pegawai tentera yang ingin menggulingkan Adolf Hitler melalui seorang pegawai tinggi Nazi, Colonel Henning von Tresckow. Tresckow pernah cuba membunuh Hitler menggunakan bom, tetapi bom tersebut tidak meletup.




Poster filem Valkyrie




Para konspirator ni merancang untuk membunuh Hitler sebelum mengisytiharkan undang-undang darurat yang dinamakan Operation Valkyrie bagi membolehkan rampasan kuasa berjalan dengan lacar. Untuk memastikan rancangan berjaya, sedikit pindaan perlu dibuat pada Operation Valkyrie dan pindaan ini perlu diluluskan oleh Hitler sendiri. Ni adalah rintangan terbesar yang dihadapi oleh para konspirator. Hitler sering ditemani oleh sekumpulan pegawai tinggi Nazi yang dipanggil "Inner Circle" yang diketuai oleh Heinrich Himmler iaitu Ketua Schutzstaffel (Pasukan Keselamatan Nazi). Pada ketika itu (1944), Hitler jarang menjalankan tugasnya di Berlin sebaliknya lebih gemar beroperasi daripada kubunya, Wolf's Lair di East Prussia (sekarang di kawasan Poland) menyebabkan misi untuk membunuh HItler menjadi lebih sukar.

Pasukan konspirator kekurangan sorang anggota selepas Colonel Tresckow dihantar untuk mengetuai tentera di medan perang. Dalam masa yang sama, von Stauffenberg dinaikkan pangkat menjadi ketua di Ibu Pejabat Nazi membolehkannya menjadi individu yang rapat dengan Hitler. Peranan pasukan tentera simpanan juga amat penting untuk menjayakan Operation. Cubaan mereka untuk menarik Ketua Tentera Simpanan, General Friedrich Fromm kurang berjaya apabila beliau enggan memberi kerjasama. Walau bagaimanapun, Fromm tidak berusaha menghalang pasukan konspirator daripada menjatuhkan Hitler. Oleh itu, Fromm juga dikira bersubahat dalam konspirasi tersebut. Cubaan von Stauffenberg untuk mendapatkan pengesahan Hitler ke atas pindaan Operation Valkyrie berjaya dilaksanakan tanpa banyak masalah.

Setelah merancang dengan teliti, akhirnya tarikh 20 Julai 1944 dipilih untuk membunuh Hitler. von Stauffenberg menghadapi kesukaran kerana beliau sendiri diamanahkan untuk meletupkan bom tersebut di Wolf's Lair sebelum mengawasi rampasan kuasa di Berlin. Jarak antara kedua-dua tempat ini adalah sejauh 3 jam dengan menaiki kapal terbang. von Stauffenberg tiba di Wolf's Lair dengan beg berisi bom. Sepatutnya mesyuarat tersebut dijalankan di dalam sebuah kubu yang kukuh. Ini akan membolehkan letupan bom memusnahkan sama sekali apa sahaj yang terdapat di dalam kubu. Bagaimanapun, pada saat akhir lokasi mesyuarat dipindahkan ke sebuah pondok di sebelah kubu tersebut. von Stauffenberg meletakkan beg tersebut di bawah meja mesyuarat yang diperbuat daripada oak. von Stauffenberg seterusnya keluar daripada bilik mesyuarat dengan alasan ada urusan.

Keadaan sebenar di bilik mesyuarat Wolf's Lair selepas letupan tersebut (sumber wikipedia.org)

Sebaik saja von Stauffenberg keluar, bom tersebut meletup. Von Stauffenberg yang yakin Hitler telah terbunuh terus meninggalkan Wolf’s Lair ke Berlin untuk menguatkuasakan rampasan kuasa. Beliau tidak mengetahui yang Hitler hanya cedera ringan. Meja oak yang tebal di bilik mesyuarat itu telah menyebabkan letupan bom tersebut tidak begitu efektif. Salah sorang konspirator, General Erich Fellgiebel yang mengetuai pasukan komunikasi di Wolf’s Lair mengarahkan semua komunikasi dihentikan serta-merta bagi mengelakkan pihak luar mengetahui kejadian di Wolf’s Lair. Von Stauffenberg tiba di Berlin dan mengarahkan Operation Valkyrie dilancarkan. Pasukan tentera simpanan telah menangkap semua anggota Schutzstaffel ditangkap bagi mengelakkan mereka menghalang rampasan kuasa.

Kegagalan membunuh Hitler menyebabkan Operation Valkyrie gagal kerana masih ramai tentera Nazi termasuk komander tentera simpanan, Major Otto Ernst Remer masih setia dengan Hitler. Sebaik saja mendapat tahu Hitler belum mati, Remer mengarahkan supaya Stauffenberg dan konspirator yang lain ditangkap. General Friedrich Fromm yang ingin menyembunyikan hubungannya dengan para konspirator mengarahkan von Stauffenberg, Olbricht dan lain-lain dihukum bunuh serta-merta oleh skuad penembak. Meskipun von Stauffenberg gagal membunuh Hitler, konspirasi 20 Julai telah menjejaskan kekuatan Nazi Jerman. Mereka dikalahkan oleh Tentera Bersekutu beberapa bulan kemudian dengan Hitler sendiri membunuh diri pada 30 April 1945 menandakan berakhirnya Perang Dunia Kedua.

Bagi aku, plot filem ni sangat menarik. Kesemua pelakon mempunyai rupa hampir sama dengan watak sebenar menyebabkan filem ini menjadi sangat hidup. Valkyrie membawa kelainan dengan mendedahkan Perang Dunia Kedua daripada perspektif dalaman Nazi berbanding filem-filem lain sebelum ni yang banyak memfokuskan tentang kisah di medan perang sama ada Saving Private Ryan atau Letter From Iwo Jima. Valkyrie layak menerima 4.5 daripada 5 bintang. Enjoy watching.

6 comments:

  1. pearl harbour lagi best ker,ni lagi best?dun really like watchin war movie ;p..i'm moving to narnia..lalalala (^_^)

    ReplyDelete
  2. Valkyrie is really good... 5 stars... hehe

    ReplyDelete
  3. Ish...camne leh tido sis... best tu... hehe... ape daa...

    ReplyDelete
  4. kalau dah ada sinopsis citer ni tak payah le ke panggung lagi. Jimat duit.

    ReplyDelete
  5. Hehe... tiba2 saya ter"rajin" pulak buat sinopsis ni... takpe cikgu, filem ni pun dah takde kat panggung dah... :)

    ReplyDelete