Thursday, September 24, 2009

Al-Fatihah Untuk Allahyarham Pak Raja

Sehari sebelum raya, aku menghabiskan beberapa jam untuk menyampaikan mesej Eidilfitri kepada semua kawan2 yang ada dalam list handset... Alhamdulillah, sebahagian besar membalas mesej tu.. Pagi hari raya pertama, aku solat sunat Eidilfitri di Surau Dr. Harun Din di Bandar Baru Bangi... khutbah yang sangat bersemangat dan bermakna... 95% jemaah menunggu sampai khutbah habis... termasuklah orang Bangla... padahal kalo di masjid lain, sebaik bagi salam pertama, separuh jemaah dah pun keluar.

Tiba di rumah, aku masih berterusan menerima balasan SMS Eidilfitri dari kawan2... Satu mesej menarik perhatian penuh dari aku:

"Slamat hari raye. Maaf zhir btin. Akak bgi aruah raja iskandar mohon kemaafan bnyak2 jika ade trsalah kata. Wasalam"

Aruah raja iskandar... Sepanjang hidup aku, aku kenal sorang je Raja Iskandar iaitu Pak Raja yang kita kenal masa berpengakap di JB dulu. Kali terakhir aku berjumpa arwah adalah ketika aku dan Arip buat persiapan untuk Pameran Sea Scout di Jambori Johor pada bulan November tahun 2008 yang lepas. Dah hampir setahun, dan kali ni, Pak Raja telah pergi dan tak berkesempatan untuk menyambut Eidilfitri dengan kita.

Bertanya lebih lanjut dengan penghantar SMS ni, arwah Pak Raja telah kembali ke rahmatullah pada 29 Ogos yang lepas selepas 5 bulan terlantar akibat penyakit kencing manis. Rupanya tak berapa lama lepas aku dan Arip jumpa dengan arwah, kesihatan dia dah terjejas. Kami merancang untuk masukkan beliau sebagai tokoh Pengakap Laut semasa pameran tu, tapi kekangan masa membuatkan usaha kami tak kesampaian.

Pak Raja adalah bekas ahli Pengakap Laut 5th JB yang kemudiannya memasukki Navy menjadi expertise diver. Pernah menjalani latihan diving selama bertahun-tahun di US. Sering terlibat dalam ship salvation dan underwater welding. Walaupun arwah mudah naik angin, beliau sebenarnya sangat baik hati Terlalu banyak ilmu yang bermanfaat yang telah aku dapati sepanjang berguru dengan beliau. Dapat 2nd version untuk Admiralty Book of Seamanship... He is one of my best teacher, cuma takdir menentukan tak dapat spend time yang lama dengan arwah.

Di hari mulia Eidilfitri ni, aku berdoa ke hadrat Allah swt supaya roh Pak Raja dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Al-Fatihah untuk arwah Raja Iskandar @ Pak Raja..

No comments:

Post a Comment