Sunday, May 31, 2009

Sotong Cili Padi

Ketika aku masih lagi sorang pelajar universiti, ada sebuah warung berdekatan dengan kampus yang menjadi tumpuan aku dan kawan2... warung ni dipanggil Student Corner. Kami gemar ke sini sebab harga makanan yang murah dengan kuantiti yang banyak. Waktu zaman-zaman sengkek dahulu, kami akan berkunjung ke warung tersebut untuk order nasi putih saja. Lauk akan dikongsi sama2 supaya dapat berjimat. Maklum la, student memang selalu pokai.


Antara masakan kegemaran aku di warung ni adalah sotong cili padi. Tiap2 kali aku makan, memang takkan cukup air nak meneutralkan kepedasan tu, tapi aku tak pernah insaf. Hehe.. Aku terus jadi penggemar setia masakan ni. Hari ni, dah pun hampir 3 tahun sejak kali terakhir makan sotong cili padi di situ. Disebabkan aku "terkenang semasa dulu", jom share resipi sotong cili padi ni sama2. Aku terjumpa di sebuah laman web resipi. Mana tau, satu hari nanti kita semua akan tergerak hati nak memasak.






Ingredient:
300 gm sotong (saiz sotong ikut taste masing2)
30 tangkai cili padi (blended)
2 cm kunyit hidup (ditumbuk dahulu)
2 ulas bawang merah
2 labu bawang besar (hiris)
2 tangkai cili merah (hiris)
Sedikit air asam jawa
Garam dan gula secukup rasa


----

How To Prepare:
1. Panaskan minyak terlebih dahulu. Tumis cili padi, kunyit dan bawang merah. Tumis hingga naik bau.
2. Masukkan bawang besar dan cili merah yang telah dihiris halus.
3. Kemudian masukkan sotong dan biarkan seketika.
4. Tambahkan air asam jawa, gula dan garam.

----

Amaran:
Sediakan satu jag air untuk meneutralkan kepedasan. Hehehe...

3 comments:

  1. wah..bro, ko pun dh jdk mcm aku tlg promote makanan..siap bg resepi lg

    ReplyDelete
  2. Macam menarik je untuk dishare dengan orang lain... hehe... ntah bila lagi aku akan ke student corner...

    ReplyDelete
  3. xtahan pedas nnti saket perot ^_~

    ReplyDelete