Tuesday, August 18, 2009

Selangkah Ke Depan


Hujung minggu lepas, aku dan Santz berkesempatan menghadiri Kursus Pra Perkahwinan di JAIS, Shah Alam.. Kursus berlangsung pada hari Sabtu dan Ahad mulai jam 8 pagi hingga 5 petang. Dengan bayaran RM80, kami dibekalkan dengan sebuah fail, beberapa buah buku, minum pagi, makan tengah hari dan minum petang. Kursus diadakan di Bangunan Sultan Idris Shah yang terletak betul2 di depan Masjid Negeri Shah Alam.

~~~~

Terdapat beberapa bab yang disentuh pada hari pertama. Sesi satu adalah berkaitan dengan iman, ihsan, ikhlas dan ibadah. Sesi dua menyentuh kaedah2 pembubaran perkahwinan seperti talak, fasakh dan sebagainya. Lepas makan tengah hari, kami mengikuti sesi tiga berkaitan dengan pengurusan kesihatan. Sesi terakhir pada hari Sabtu adalah berkaitan dengan komunikasi dalam rumah tangga.

~~~~

Hari kedua dimulakan dengan sesi kelima iaitu pengurusan stress. Ini diikuti oleh pengurusan kewangan dan masa. Penceramah bagi sesi ni bersemangat menceritakan bagaimana beliau yang berkahwin dua menguruskan rumah tangganya dengan sangat sistematik. hohoho... lepas minum pagi, kami meneruskan dengan sesi prosedur2 perkahwinan yang ditetapkan oleh JAIS. Sesi ni sangat menyeronokkan sebab penceramah iaitu Ustaz Khairul Jahrin sangat kelakar. Ada banyak lawak menarik di sini.

~~~~

Lepas makan tengah hari, solat Zuhur. Sempat berkenalan dengan Mr Kamarul, sorang electrical engineer ex-UiTM yang sangat friendly. Sesi terakhir adalah berkaitan dengan akhlak dalam perkahwinan. Selepas tu, ada sedikit taklimat tentang zakat harta. Akhir sekali, sijil disampaikan kepada wakil2 yang ditetapkan. Alhamdulillah, dengan adanya sijil ni, kami telah selangkah ke depan menuju perkahwinan, insyaAllah. Moga diberkati.

4 comments:

  1. Tahniah. All the best bro n santz..aku mewakili adik beradik krew menantikan tarikh pengisytiharan mjlis kenduri korang..

    ReplyDelete
  2. cepat2 la ooii kawen... ader org tu kursu dah lame dah.. kawen nyer ntah bile la... ku harap ko je la dulu erk.. hehehehehe

    ReplyDelete
  3. Thanks everyone... Moga Allah memberikan yang jalan yang terbaik untuk kita semua... Ursus Dormiens Nunquam Titillandus

    ReplyDelete